Inte utan min mysse...

Nu är Du ute och promenerar med pappa, eller rättare sagt Du åker vagn och pappa promenerar. I morse vaknade Du halv sju och det första Du sa till mig när jag la Dig på skötbordet var "gunga?". Jag förklarade att först skulle mamma dricka kaffe och vi skulle äta frukost osv. Du letade själv fram Dina vinterstövlar och satt och kämpade med dem en bra stund innan Du gav upp. För en stund sedan satt vi och ritade vid köksbordet. Du ritar lite streck och sedan kan det vara precis vad som helst i Din värld. Idag ritade Du Zacke, Natta, blomma, Tarzan, fisk och tomten. Du blir lätt kränkt och arg/ledsen när Du gör "rätt" men det ändå blir fel. I morse tyckte Du att Du var lite snorig och drog långa pappersbitar från toapappret, snöt Dig och kastade ner det i toastolen. När Du var inne på tredje snytningen tyckte jag att nu räcker det och snöt Du Dig i luften för att visa att där visst det fanns mer snor och när jag sa nej igen så blev Du upprörd....för vi brukar ju tycka att Du är så duktig som snyter Dig själv.... Som mamma tycker jag naturligtvis att Du är väldigt klok och duktig. En dag satt Du och tittade i en bok och då var där en konstig drake och Du utbrast BUMPA och jag fattade inte först men sedan föll det på plats, draken i Bolibompa så klart! Du älskar att hjälpa till med allt här hemma och förklarar på Ditt vis när. Tarzan får inte vara på bordet och är han det så säger Du "nej bord". Du har humor och kan säga "bajs" när vi ska byta blöjan men när Du väl ligger där så kan Du säga "nej bajs....kiss" för Du hade ju inget bajs i blöjan. En dag envisades Du med "dansa rum" för Du ville att vi skulle gå in och dansa i vårt sovrum. För några dagar sedan åt Du vindruvor och kiwi. Efter ett tag räckte Du ut tungan och sa ääääh....kiwin gjorde väl att det kändes strävt och äckligt på tungan. Du försökte pilla bort från tungan men där var ju inget. Pappa tvättade av Dig och tungan men det försvann inte så tillslut fick Du gå och titta i spegeln om där var något. Hur söt får man bli liksom....där stod Du framför spegeln och gapade stort, räckte ut tungan och letade efter något....
Gräsklipparen som Du fick av Bibbi används flitigt både inomhus och utomhus....
Hur var det nu man gjorde?
Om du får välja så blir det lekplatsen, gunga, ligga på gräsmattan (allt som händer ute är roligt!), dansa, rita, bada i badkaret (fast i morse duschade Du och jag), bygga lego, leka med dockorna eller Po (Teletubbies) och då ska de ha rena blöjor, dansa, åka dockvagn eller matas. Du gillar att sjunga och senaste tillskottet är "ooajajajaj buff". Igår när vi dansade till Elvis "don't" så sjöng Du också dånt, dånt, dånt.... Vi pratar mycket om lillebror nu och Du lyssnar nyfiket men har ingen aning om vad som väntar. Igår hade jag värsta ångesten och tänkte "vad har vi gjort?". Hur ska vi få Agnes till att förstå att hon kommer vara lika viktig som innan även om det kommer en liten skrikande lillebror och stjäl uppmärksamhet. Hon är väldigt mammig för tillfället och vill att mamma ska byta, följa med ut, hämta dricka, borsta hennes hår osv. Vi ignorerar det och låter henne inte bestämma vem som ska göra vad men det är lite annorlunda när hon kryper upp i soffan med snuse och napp och vill vara nära mamma....då gosar jag järnet för det hör inte till vanligheterna! Känner Du att något är på gång? Hur ska det bli när jag inte kan lyfta Dig och när jag kommer ta hand om lillebror? Mycket tankar som snurrar men Du är inte den första i världshistorien som får syskon vid 1,5 års ålder så det löser sig nog....men lite oroligt är det! Ni kommer förhoppningsvis ha väldigt roligt tillsammans om några år!

Kommentarer
Postat av: Cia med Emma från AFF

Du är så SÖT, men det visste du nog redan :)



Allting kommer att gå jättebra när du får en lillebror, men det är mammas jobb att oroa sig och grubbla. Själklart att du kommer att vara världens goaste, sötaste, duktigaste, charmigaste storasyster! OCH du kommer att vara mammas och pappas hjärtegull, precis som nu. Lillebror kommer säkert att vara lite "jobbig" ibland, med det är OK. Man behöver inte alltid tycka om allting, MEN för det mesta kommer han att vara så härlig och du kommer att älska att skämma bort honom ;)



Min "lilla" Jonas var 1,5år när han blev storebror och det gick jättefint! Då lillebror sover, så är mamma helt din ;) Och när lillebror ammas, så kan du titta i en bok med mamma eller så kan du dansa för henne en stund, eller hämta ett glas vatten åt mamma, hjälpa pappa i köket.....

Hon kommer alltid att vara DIN mamma och hennes kärlek och omtanke, pussar och kramar kommer att räcka till er alla!



Och ni ska inte glömma bort att ta väl hand om mamma också, låta henne vila lite.... så hon orkar gosa med er sedan :)



KRAMIS sötnosen!

Cia

2010-05-29 @ 10:01:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0