Namnsdagsbarnet

Så fin Du är i mössa och kofta som Agneta har stickat!


Igår var en riktig vårdag och vi tvingade ut barnen i friska luften. Jag, Magnus, Natta, Zacke och Du tog en promenad till affären. På vägen dit började vi locka barnen med att vi kunde göra semlor när vi kom hem (de tyckte inte att det var jättespännande att gå till affären liksom...) men när vi väl kom till affären så hade de inga släta bullar där. Det hela slutade med att vi bestämde oss för att göra en tårta i stället. Ett lager mandelmassa/grädde och ett lager jordgubbssylt/yoghurt, en massa chokladgrädde utanpå och sedan jordgubbar ovanpå. Den blev skitgod och vi var fem stycken som tryckte i oss den på mindre än 5 minuter... Det var dessutom Din namnsdag, Elvira, så det passade alldeles utmärkt!


Igår satt jag och vek ihop och organiserade alla kläder som Du har växt ur....så liten Du har varit....vad fort man glömmer! Usch, vad sorgligt. När Du låg i min mage så njöt jag av varje sekund. Jag minns att det kändes lite märkligt att tänka tanken att Du skulle skiljas från min kropp eftersom det kändes helt naturligt att Du fanns där....i min gigantiska mage...och härjade och hickade. Nu skulle jag inte klara mig utan Dig en längre stund. Du hör ju hemma här, hos oss, i vår stora familj. Fast det går för fort och det känns som att jag snart kommer stå med studenplakat och fälla några tårar över vår lilla, gulliga, unika tjej.



Igår badade jag och storasyster Dig. Som Du plaskade...det hela slutade med ett blött badrum, prickig spegel, dyngsur mamma, blöt storasyster som tillslut valde att stå i bara trosorna, en badrumsmatta (som syster räddade) i hallen och en ren, hal Agnes. Storasyster pysslar om Dig hela tiden och nu kan hon lyfta Dig och bära Dig (även om Du är tung) och hon har nu bytt blöja på Dig oxå...det märks att hon har "dockvana".

Stora fyramånaders tjejen ligger på golvet och dricker vatten själv...

Här sitter Du nog och håller med Din mamma i diskussionerna vid matbordet. På senaste tiden har det varit mycket diskussioner om nerladdning av musik och film...och upphovsrätt. Tidigare diskuterades det mycket Israel-Palestina, bankernas moral, rasism med mera ....Du kommer alltid att hålla med Din mamma.... :) eller hur.... Fast oftast handlar pratet vid matbordet om vardagliga saker och sedan Du flyttade upp ett steg till bordet låter det mer "nu spydde hon", "var är handduken", ta nappen", "nu spydde hon igen", "varför saglar hon så mycket", "ska vi sätta alla leksakerna i ett halsband runt halsen så vi slipper plocka upp dem hela tiden?", "kan hon vara hungrig?" osv....

Nu passar äntligen tröjan och mössan från tant Sofia men inte tyckte Du att det var kul att ha mössa på Dig inomhus...hihi...

Du är så söt...till och med när Du ser ut som om Du har sålt smöret och tappat pengarna.

Du vänder fortfarande inte på Dig men pillar på Dina leksaker och undersöker allt. Helst vill Du stå upp men det funkar med att sitta oxå. Du älskar när vi busar med Dig och storasysters långa hår är jättekul. När Du får chansen att dra oss i håret så gör Du det...snabbt....idag knep Du mig i halsen oxå! Ditt humör börjar märkas allt mer. När Du ligger på mage eller sitter i Din tripptrappstol och inte når leksakerna blir Du arg och skriker argt...inte ett ledsamt skrik utan ett väldigt "jag-är-förbannad-på-att-inte-kunna-nå-de-jäkla-leksakerna"-skrik. Varje morgon vaknar Du med ett leende och Du ligger gärna kvar i sängen och pillar på Pricken, Grodan och Pandan. Om de inte ligger på ett trivsamt avstånd så funkar fötterna fortfarande. När Du känner på Dina fötter så fiser Du jätteofta...benen trycker ju mot lilla magen. Du är jättekittlig strax nedanför armhålorna och glädjeskriker ofta rakt ut om jag borrar in min mun och näsa i Din nacke eller bredvid dubbelhakorna och blåser. Favoritsångerna är baka lite kaka, sko häst, mammas lilla Agnes (mormors lilla kråka) och dansa min docka..när ingen hör så sjunger jag ibland lite fula snapsvisor för Dig...jag kan ju bara en massa skit men får nog titta lite i alla fina böcker som Du fick i doppresent så jag kan sjunga riktiga barnvisor för Dig.

Dina miner är helt underbara....


Kommentarer
Postat av: Mormor Karin

Förlåt lilla gumman, mormor glömde din namnsdag! Det är nog åldern!!!!

2009-03-03 @ 15:48:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0