Gnäll, skrik, sagel och sprutor


Surare än surast....

Vad gjorde prästen med Dig? Sedan dopet är Du som förbytt. Nu har Du vaknat två nätter strax efter tolv och vrålat. I natt hade det bara gått drygt två timmar sedan Du fick mat men mat verkade vara det enda som lugnande dig i natt. Sedan somnade Du om och sov till 05 då Du oxå vaknade på två sekunder, gallskrek och tystnade inte förrän Du fick mat. Väldigt olikt Dig! Du brukar vakna långsamt....först gny lite, få nappen, somna om, gny lite, sparka av täcket, få nappen och gosedjuret, somna om och så kan vi hålla på ett bra tag tills jag känner att Du inte nöjer Dig med sängen längre. Nu har jag inte chans att hinna med eftersom gallskrik, sparka av täcket och vifta hysteriskt sker samtidigt och nappen vill Du definitivt inte ha. Idag är det en trött mamma....även om Du vaknade och var en solstråle i morse.



Du dreglar konstant. Det är nästan omöjligt att ta ett foto på Dig utan att Du har minst en hand i munnen....som Du "tuggar" på Dina händer. Tandprocessen kan tydligen hålla på i två månader...yiiihaaa....tänder eller utveckling av spottkörtlarna är det som pågår.

Jag slutar inte förvånas över att det är så många som tänker på Dig och bryr sig om Dig. Lilla Du har redan en enorm krets av människor som bara vill Dig väl och som skämmer bort Dig (igår ringde tant Pia och meddelade att det var rea på Åhl'ens och tog upp en beställning). Alla vill träffa och gulla med Dig och jag förstår dem.
Så söt i kläder som Ann-Marie stickat

Igår tittade jag på filmen när Du prövar napp för första gången (skrattar lika mycket varje gång åt Din blick). Du är en vecka på filmen och är så liten, så liten och då inser jag att tiden går alldeles för fort. Jag försöker njuta och minnas varje sekund men eftersom mitt minne är uruselt så skriver jag här till Dig (och lite till mig själv för att jag ska kunna sitta och minnas tillbaka till vår första tid med Dig). Usch vad det går fort mitt lilla hjärta! 

I morse satt Du vid köksbordet för första gången när mamma åt frukost. Du var mest imponerad av dukens mönster men även tidningen funkade. Du fick bara sitta med i 5 minuter men tyckte att det var såååå spännande.
Agnes läser tidningen

Idag var vi och vägde och mätte Dig. Om två dagar blir Du tre månader och jag kan bara konstatera att Du är en stadig tös. Idag var Du 64 cm lång och vägde 6 945 gram (snittet i Sverige vid tre månader är 60 cm lång och 6 kg)! Barnmorskan frågade om vi skulle ge Dig sprutorna idag eller om vi skulle vänta. Eftersom Du redan är gnällig och sover oroligt så tyckte jag att det var lika bra att få det avklarat. Ena sprutan (mot difteri, stelkramp, kikhosta, polio och hemofilus?) kändes nog ingenting men den andra sprutan (prevenar) gjorde jätteont. Du blev så ledsen och barnmorskan berättade att alla barnen verkar få feber efter den. Tur att vi har laddat med flytande Alvedon här hemma. Jag tyckte att Du var så duktig ändå...lite tårar och skrik följt av tröst och sedan var allt bra igen...

Lite statistik:

Födsel               53 cm          3 836 gram
11 dgr                55,5 cm       3 744 gram
4 veckor             56,5 cm       4 460 gram
7 veckor             59,5 cm       5 342 gram
2,5 månad        63 cm           6 510 gram
3 månader        64 cm           6 945 gram 



Vårt lilla hjärtegryn!

Kommentarer
Postat av: Gunilla Törnberg

Hej och en massa grattiskramar till er alla!



Nu har jag ju "smygläst" er fina blogg en vecka. Efter det att Anders tipsade mig om den, så jag tycker det var dax att ge sig till känna!



Vilken gullunge ni har fått! ser så mysigt ut!

Oh vilka fina kort ni har tagit också!



Tittar in här varje dag när jag ändå sitter på jobbet:)



Kram Gunilla

2009-01-29 @ 12:04:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0